BERKELLAND – Op sommige wegen wordt zo vaak te hard gereden dat CDA Gelderland zich afvraagt of de verkeersveiligheid van de weggebruikers nog wel gewaarborgd is. 31% van de motorvoertuigen rijdt te hard op de N320 tussen Kesteren en Maurik, 52% overschrijdt de maximumsnelheid op de N826 tussen Zutphen en Laren en bijna 70% gaat over de limiet op de N822 tussen Borculo en Eibergen. Het CDA heeft via berichtgeving door Omroep Gelderland[1] geconstateerd dat op een groot aantal Provinciale wegen meer dan 20% van de weggebruikers te hard rijdt. Het CDA vindt verkeersveiligheid van groot belang, vandaar dat de fractie schriftelijke vragen stelt aan Gedeputeerde Staten.
Het CDA vraagt GS daarbij om een overzicht van wegen waar relatief veel ongelukken gebeuren. Fractievolger Nick Bakker: “Ik ben erg geschrokken van deze cijfers. Als er zoveel mensen te hard rijden, dan zal zo’n weg ook gevaarlijker zijn is onze logische gedachte.” De CDA fractie wil daarom weten wat de provincie doet met deze cijfers. “Als bijna 70% te hard rijdt op een weg dan verwacht ik wel actie” vult Bakker aan. Dat zou wat het CDA betreft kunnen bestaan uit extra controles, maar ook op duurzame aanpassingen van de betreffende weg.
Top 10 van punten waar het vaakst te hard wordt gereden:
Percentage dat te hard rijdt |
Weg |
Locatie |
68% |
N822 |
Tussen Borculo en Eibergen |
61% |
N312 |
Tussen Ruurlo en Ziewent |
59% |
N301 |
Bij Nijkerk |
56% |
N814 |
Tussen Wehl en Hummelo |
55% |
N831 (Bergsche Maasdijk) |
Zaltbommel, tussen Slijkwell en Bern |
52% |
N826 |
Tussen Zutphen en Laren |
51% |
Heerderweg |
Tussen Epe en Heerde |
49% |
N330 |
Tussen Hummelo en Zelhem |
37% |
N831 (Baronieweg) |
Bij Hedel |
33% |
N842 |
Tussen Berg en Dal en Groesbeek |
En wie een voorbeeld functie hebben rijden ook te hard!
Weet niet of alle genoemde N wegen 60km wegen zijn. Weet wel de weg die eruit springt is 60km. Deze rijd ik dagelijks, is veilige weg namelijk er ligt een volledig fietspad langs deze weg. Het mooie is wel dat het meetmoment staat opgesteld in een lang recht stuk van die weg dus kan mij wel voorstellen dat de snelheid hoger liggen op dat gedeelte. Verder zijn er een aantal bochten waar je niet op hoge snelheid doorheen kunt. Maar veel sneheidsbeperkende middelen lijkt me niet handig voor hulpdiensten, die regelmatig gebruik moeten maken van die weg.
Ach toch, is dat ook Wopke’s CDA…eerst mede bepalen dat de de Randstad meer politiemensen nodig heeft ten koste van het platteland en nu gaan “piepen” ?